Prof. Dr. Nevzat Tarhan, Ankara Aktif Çalışanlar Derneği’nin (AKÇA-DER)düzenlediği “Aile Okulu” konulu konferansta salonu dolduran anne, babalara aile içi iletişimle ilgili önemli bilgiler verdi. 

Turgut Özal Üniversitesi konferans salonunu dolduran davetliler çok memnun olarak ayrıldılar. Konferansın son bölümünde Tarhan, katılımcıların bir çok sorusunu cevaplandırdı.

Konferansın sonunda AKÇA-DER Başkanı Mehmet Kaymakcı tarafından Prof. Dr. Nevzat Tarhan’a günün hatırası olması için tuğralı bir tabak hediye etti.

Konferanstan sonra Tarhan, kitaplarını imzaladı. Yüzlerce katılımcı kitapları imzalatmak için sırada bekledi.

galeri_137_6062AİLE OKULU KONFERANSINDAN NOTLAR

Konferansa erkeklerin rağbet etmesi çok manidar.

Çocuğun eğitiminden, yetiştirilmesinden sadece anne değil baba da sorumludur.

İyi bir çocuğun varsa miras bırakmaya ne gerek var. Eğer iyi bir çocuğun yoksa miras bırakmaya ne gerek var.

Türk aile yapısı güçlü lafı şehir efsanesidir. Boşanmalar çok artıyor.

Aileyi ayakta tutan değerler; bilinçli eş olmak ve bilinçli ebebeyn olmak.

Ailedeki en büyük problem: “Sorun çözmeyi” bilmiyoruz. Sorun çözme becerisi geliştirmek olumlu. Bu beceriyi geliştirmek için;

  • Problemi tanımlamak,
  • Muhtemel çözüm yollarını ortaya koymak,
  • Çözüm yollarından birini seçmek,
  • Sorun çözülemiyorsa; dur, düşün, yeniden başla.

Psikolojik sağlığın öğeleri;

  • Özbilinç: İnsanın kendini tanıması, zayıf ve kuvvetli yönlerini bilmesi gerekir.
  • Özyönetim: Kişinin kendini, duygularını, dürtülerini yönetmek. Özgür ol, duvarları yık anlayışı çok sıkıntılı bir anlayış. ABD’de boşanmaların en büyük sebebi çift terapistleridir. Asıl özgürlük insanın arzularına, dürtülerine rağmen kendini kontrol etmesidir.
  • Sosyal bilinç: insan tek başına değil sosyal bir varlıktır. İnsanların bir arada yaşayabilmesi için bir amaç olması gerekir.
  • İlişki yönetimi: insan ailede ve dışarıda diğer insanlarla ilişkilerini yönetebilirse mutlu olur. Aileyi ‘sevgi yuvası’ demek eksik olur, ‘iyi işbirliği yuvası’ olması gerekir.  Ailede sevgi, saygı ve en önemlisi güven olması gerekir. Aile insanın son sığınağıdır. Ailede kurallı ortam olması gerekir. Katı ve soğuk kurallar tarzında değil. Mesela çocuğun cep telefonunu karıştırmamak, odaya girerken kapının vurulması gibi.

Altın orta nokta kuralı. Bir taraf adım atar, diğer taraf adım atar. Ortada buluşulur. İki tarafın da birbirini değiştirmeye çalışmaması gerekir. Burada ego savaşları başlar. Ben merkezcilik çağımızın hastalığıdır.

Modernizm yaşamak için eğlence düşkünlüğünü getirdi.

Bencillik bireysellik karıştırılıyor.

Demokrasi ailede başlar. Demokrasi sadece siyasi bir kavram değildir.

Küresel ahlak için bireysel ahlak olması gerekir.

Demokrasi kültürünün ailede gelişmesi için olması gerekenler;

  • Eleştirilebilirlik: Kişinin eleştiriye açık olmasıdır. İçinde öneri olan eleştiriler önemlidir.
  • Özgürlükçülük: Kişinin kendi düşüncesini zorla kabul ettirmemesi. İşgalci anne: Çocuğa illa şunu ye, şunu giy, rüyada bile ne gördüğünü bilmek ister. Böyle olunca da çocukta özgüven gelişmez. Böylece kendine güvenmeyen bireyler ortaya çıkar. Anne ve baba çocuğa zorla bir şey yaptırmamalı. Çocuğa buyurgan yaklaşım yerine seçenekli yaklaşmak gerekir. Böylece özgüven, girişimcilik ortaya çıkar.
  • Çoğulculuk: Bir aile totaliter olmamalı. Tek tip olmamalı. Çocuğu tek tip yetiştirmemek gerekir. Babacıl yaklaşımdan uzak durulmalı. Bu da korku kültürünü ortaya çıkaran bir anlayıştır. Su büyüğün sus küçüğün sözü gibi bir yaklaşım uygun bir durum değildir.
  • Katılımcılık: Tatile giderken herkesin onaylaması gerekir.

Buluğ çağındaki çocuğa değer vermek gerekir. Çocuğu düzeltmeye çalışmak yerine iyi bir şey yaptığında onu taktir edin.

Gelin-kaynana ilişkisi Mısır yazıtlarında yazılmaktadır.

Aile içi iletişimde iyi zan kuralı vardır. Bir insanın yapmadığı bir şeye karşı yapmış olabilir diye düşünmek kötü bir davranıştır.

Ailede bir kural koyulacaksa çocuklarla beraber koyulması gerekir. Okulun başlayışında ders çalışma, eğlenme saatlerinin belirlenmesi gerekir. Saatlerin birlikte belirlemek gerekir.

Çocukla ayakta konuşurken onun seviyesine inerek konuşun. Yukardan aşağıya konuşmamak gerekir.

Anne-baba ve çocuk ilişkisi eşitlik ilkesi çerçevesinde olmalıdır. Anne ve baba arasında kurallarda farklılık olmamalıdır.

Ödül esastır, ceza istisnadır.

Narsistliğin tedavisi sessiz iyiliktir. Kimsenin bilmediği bir iyilik yapmaktır. Bu tip insanlara karşı yanlışları çatır çatır söylemek gerekir. Bu kişileri yüzlerine övmemek gerekir.

Hedefe yönelik davranış eğitimi çocuk eğitiminde çok önemlidir.

Çocuklara harçlığı haftalık vermek gerekir. Günlük verilmemelidir. Miktarı çocukla konuşarak belirlemek doğru bir davranıştır.

Çocuğu hayatın fırtınalarına hazırlamak gerekir. Yasakçılık yerine anne-babanın rehberliğinde çocuk hayata hazırlanmalıdır. Çocuğun her şeyi karışmak doğru değil. Çocuğa insiyatif verilmeli. Çocuğa empati eğitimi verilmelidir.

Koltuk örneği

Batıda çocuk koltuğa çıkmak istediğinde kimse karışmaz. O çabasıyla koltuğa tırmanır. Muzaffer bir komutan edasına bürünür. Böylece özgüveni ve girişimciliği gelişir.

Bizde ise çocuğun koltuğa çıkması için hemen elinden tutar çıkarırız. Çocuğun özgüveni gelişmez.

Ancak ikisi de tam bir davranış değil. Doğru olan çocuğun koltuğa çıkmasını teşvik etmek ve düşersen seni tutacağım demek gerekir.

Mutlu ailedeki özellikler;

  • Birlikte zaman geçirin.
  • Taktir, onayı çok kullanın.

Ailede en çok değer verilen şey neyse o ailenin kutsalıdır. Kalbi, sevgi yatırımı yapıyorsak vizyonumuz odur. Her ailenin bir vizyonu olmalıdır.

Çocuğa davranış diliyle örnek olmak en iyi eğitimdir.

Aile içi oturum yapılmalı. Haftada, on beş günde veya ayda bir olabilir.

Çocuğun yalan söylememesi için ne yapılabilir?

İyi şeyleri bir yere, yalanı bir yere koysanız denktir. Yalan söylüyorsun değil de doğru söylemiyorsun demek gerekir. Kesinlikle yalancılık yaftası vurulmamalıdır.